måndag 27 januari 2014

Vilken svampbok ska jag köpa?

Det finns en del att välja på ! Från några som bara tar upp ett litet antal matsvampar till ett par fina svampfloror som visar upp till 1500 av de 3000 av de svamparter som vi har i vårt land .

Eftersom de flesta svampböcker inte visar mer än 150 - 400 arter är sannolikheten stor att du då och då inte kommer att finna just den svamp du försöker identifiera . 
Den "uteslutningsningsmetod" som jag själv använde mig av vid "artbestämning" med hjälp av min första svampbok Lömskt och Läckert höll på att sluta med förgiftning .
Men köp ett par böcker . 
Det som inte står i den ena finner du i den andra . 
Jag har listat mina favoriter :
1. Holmberg -Marklunds Nya Svampboken . Om jag bara hade en bok så blev det denna lysande pedagogiska och moderna svampbok.
2. Mossberg -Nilsson -Perssons Svampar i naturen för texten , fantastiska illustrationer och plus i kanten för översättningen av de lärda ( latinska ) namnen på svamparna .
3. Cortins klassiker Svampar i färg med lätt övertydliga men pedagogiska illustrationer.
Men en liten varning för upplagor före 6.e upplagan som klassar den livsfarliga Strimmiga tofsskivlingen numera ( Gifthätting ) som tvåstjärnig matsvamp. Burr !!!
4.Garnweinders Svampar med plastpärmar för att den passar så bra i fickan och är systematiskt upplagd.
Det är köpläge nu.. som dom säger på börsen och i antikrundan . På loppisar har jag sett samtliga rekommenderade böcker för mellan fem kronor och en tjuga.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar