tisdag 8 januari 2013

Svampkonsulenternas tio populäraste matsvampar

1991 ordnade jag en omröstning om Bästa Matsvamp. Svampkonsulenterna som kan förutsättas ha erfarenhet lämnade sin röster och kommenterade sina val enligt nedan. 43 arter kom med på listorna.
  • Karljohan fick flest röster, mer än 2:an och 3:an tillsammans. Vacker, lätt att lära ut, fin smak, användbar till det mesta, lyder några omdömen.
  • Kantarellen är för många nr 1 för sin smaks skull. Trattkantarellen beskrivs som gudomligt god och är genom sin rikliga förekomst och användbarhet en annan favorit.
  • 2 svampar som beskrivs som 3-stjärniga i många svampböcker utmärkte sig ordentligt bland ”besvikelsesvamparna”. Fjällig bläcksvamp för sin smaklöshet och sin konsistens och Blåmusseron för sin smak, som många inte gillar. Röksvampar med sin ”fadda” smak och sega konsistens och Sotvaxskivling, som ofta är maskangripen och har för söt smak, räknades också till gruppen överskattade matsvampar.

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé. Jag lägger en länk till din svampsida på min svampblogg och hoppas du skriver många bloggar.
    http://svampfokus.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva
      Jag tror på iden.. att med humor och pedagogiska svampkarikatyrer lära ut en del roligt och intressant om svampar och svampplockning .
      Eleverna vid en Naturskola satte genast igång att fantisera om de olika karaktärerna och lärarna vid ett stort seminarium tände verkligen på bilderna .
      Materialet har försmädligt nog varit med om att missad en presentation i direktsändning av Mitt i Naturen för många år sedan .
      Jag såg i TV inslaget mina bilder ligga på bordet framför programledaren ... men icke.. Kanske lika bra det.. För nu blir det bloggar ...
      Hälsningar Ulf

      Radera