tisdag 8 januari 2013

Välkommen till Uffes Svamp och Politikblogg


Som svampkonsulent illustratör och tidigare svamptidningsredaktör har jag samlat på mig en hel del roligt och spännande material om svamp och svampplockning . 
Som illustratör har jag jobbat med en svampbok som ska bygga på svampkarikatyrer.
Min ide med svampbloggen är att lära ut en del om matsvamp och giftiga svampar med teckningar som visar viktiga och artskiljande kännetecken.  
Detta pedagogiska trick fungerar. Min räddning vid slutprovet på konsulentutbildningen blev mina under natten  desperat nerplitade minnes - skisser .
Jag har provat  inlärningstekniken vid ytterligare något tillfälle och förvånat konstaterat att den funkar även på en gammal man.. 
Jag hoppas på ett hejdlöst kommenterande om svamp och svampplockning..och politik här.
Svamp och politik hör ju ihop eller.. ja på något sätt i alla fall. 
Politisk tillhörighet :  Groucho Marxist om någon förstår.... Giftiga kommentarer och elakheter mot dom som förtjänar det ..

2 kommentarer:

  1. Hej... Ser verkligen fram emot din planerade bok! Ett riktigt spännande projekt :) Minns en del av dina illustrationer i Sporaden när jag var nybliven svampkonsulent i början av 90-talet...
    De flesta "svamptokarna" finns numer på Facebook - hoppas några hittar hit också :)
    Ett tips för den här bloggen... ta bort ordverifieringen! Fruktansvärt jobbigt att tyda och gör att många låter bli att kommentera.
    Hälsningar
    Anki Arvidson

    SvaraRadera
  2. Hej Anki
    Kul att du ser fram emot bloggen . Det finns material och det heter ju Låt tusen blommor blomma och det här är också ett sätt att skapa intresse för svamp .
    Men jag är bara bebis inom bloggandet så jag vet inte ens vad ordverifieringen betyder .
    Hälsningar Ulf.

    SvaraRadera